pátek 21. října 2011

Lodě-dekorace

S mou ženou a dcerou jsme před časem měli to potěšení účastnit se svatby našich dvou dlouholetých přátel.
Jako svědek ženicha jsem měl potřebu darovat nějaký neobvyklý svatební dar, a protože manželé mají oba rádi námořní tématiku, rozhodl jsem se vyrobit jim model námořní plachetnice, který by si postavili, jak jsem doufal, do ložnice.
Měl jsem v plánu vyrobit zjednodušený model, kde by nebylo množství detailů, šlo mi spíše o výsledný tvar, který jsem si představoval jako elegantní protáhlou šipku, dlouhou zhruba 30cm. Aby byl model značně dominantní plánoval jsem výšku stěžně na 70 cm. Vyrobený model se nám se ženou tak zalíbil, že jsem v průběhu stavby zhotovil ještě jednu loď do naší ložnice.
NÁKRES:
Nejprve jsem si na papír narýsoval tvar trupu a žeber. Vše jsem následně vystřihl a seskládal k sobě, abych si byl jist, že tvar odpovídá mým představám. Výstřižky jsem pak použil jako šablony.
Trup a žebra vystřižená z papíru
Předloha pro palubu
KOSTRA:
Pro výrobu trupu jsem se rozhodl použít zakoupenou překližku, aby měl model pevný základ. Překližku jsem nařezal do potřebného tvaru na své cirkulární pile. Všechna žebra jsem pro úsporu času vyříznul z tlustého papírového kartonu, který pevnost překližky docela dobře zastoupí. Žebra jsem lepil na trup pomocí tavné pistole.
Překližka, buková kulatina a buková dýha.
Vše jsem řezal na tomto velkém pomocníkovi
Kostra trupu z překližky a žebra z kartonu
Nalepení žeber tavnou pistolí
OPLAŇKOVÁNÍ:
Lodní boky jsem se rozhodl oplaňkovat bukovou dýhou. Nařezané pásky dýhy jsem lepil k trupu opět tavnou pistolí tak, aby vznikly poměrně hrubé přesahy a mezery. Tento postup oplaňkování značně urychluje a zároveň dodá modelu na abstrakčnosti. Vzniklé nerovnosti terénu mi později napomohly při výsledné patině lodního trupu.
Oplaňkování trupu dýhovými pásky
Po dokončení jsem model místy vytmelil vteřinovým lepidlem a dvousložkovým tmelem Magic Sculp, který jsem nahrubo uhlazoval prsty. Po zavadnutí jsem do tmelu naznačil různé nerovnosti drátěným kartáčkem. Vše jsem následně přebrousil hrubým smirkovým papírem.
Vytmelení nerovností
STĚŽEŇ:
Zakoupil jsem bukovou kulatinu o průměru 6 mm. Zkrátil ji na délku 70 cm a na soustruhu jsem ji zabrousil tak, aby se k vrcholu plynule zužovala.
Detailní popis soustružení naleznete na videu zde.


PODSTAVEC:
Jako podstavec jsem se rozhodl použít smrkové prkno. Přední ukotvení lodě je vyrobeno protažením stěžně napříč celou lodí, zadní ukotvení je z kratší bukové kulatiny. Do obou kulatin jsem vysoustružil okrasné tvary a slepil je tavnou pistolí s lodí i podstavcem.
BARVENÍ:
Protože jsem chtěl znázornit odření trupu lodi, nasříkal jsem jej nejprve celý černou barvou Tamiya. Pak jsem nastříkáním doplnil mapy různých odstínů šedé a zelené barvy. 
Základní nástřik tmavými odstíny
Po zaschnutí jsem celý model přetřel štětcem bílou barvou Balakryl. Při natírání jsem schválně volil techniku suchého štětce tak, aby nerovnosti povrchu vzniklé plaňkováním vystoupily. 
Přetření trupu technikou dry brush- suchý štětec
Následně jsem se trup lepenkou rozdělil na část ponořenou do vody a část nad ponorem. 
Část pod ponorem jsem mírně přebrousil jemným smirkovým papírem a hodně zředěnými barvami Vallejo černá a zelená jsem povrch patinoval. Zelenou barvu imitující mořské řasy jsem maloval nejvíce na kýl a spodní části lodě.
Přebroušení povrchu smirkovým papírem
Patina barvami Vallejo
Hotová část trupu pod ponorem
Část nad ponorem je ponechána v bílé barvě, barvou Andrea Pruská modř a Dark red jsem domaloval barevné pruhy. Loď s červeným pruhem je svatební dar.

Podstavec jsem natřel zředěnou barvou Balakryl, tak aby vystupovala léta. Podstavec tak vypadá jako bíle mořený.

PLACHTY:
Manželka mi pro výrobu plachet poskytla bílou látku. Plachty jsem vystříhal, podle předkresleného tvaru a okraje jsem zalepil lepidlem Ponal, aby se netřepily.
Plachta a šablona
Připevnění plachty
Červenou vlajku manželka vyrobila z plátna, které natřela barvou Andrea a nakašírovala lepidlem do požadovaného tvaru.

LANOVÍ:
Nejprve jsem si z měděného drátku vyrobil množství malých oček, které jsem vlepil do předvrtaných otvorů. 
Do těchto oček jsem následně ukotvil všechny plachty. Na závěr jsem očky protáhl všechno lanoví, které jsem následně na koncích fixoval vteřinovým lepidlem.

ZÁVĚR:
Stavba pro mě byla opravdu zábavou, protože se člověk nemusí držet žádných pravidel a může tak naplno popustit uzdu své fantazii. Rozhodně proto nezůstanu pouze u těchto dvou modelů a jejich řady se časem jistě rozrostou v další zajímavé tvary a barvy.

Svatební dar se novomanželům zalíbil a má teď své místo v jejich ložnici, jak jsem si od začátku tiše plánoval. 


POUŽITÝ MATERIÁL:
překližka, karton, buková dýha, buková kulatina, smrkové prkno, tavná pistole, vteřinové lepidlo, balakryl, barvy Tamiya, Vallejo, Andrea

měřítko- ?