pondělí 1. prosince 2014

Dřevěný nábytek



Stůl s odloženou zeleninou
V dnešním článku jsem se Vám rozhodl popsat, jak vyrábím modely dřevěného nábytku, můžeme si vyrobit jakýkoliv typ, který se dá použít do mnoha diorám s různými náměty. 
Do tohoto článku jsem na fotografiích zachytil postup z výroby starého stolu. Chtěl jsem ztvárnit sešlý povrch vysloužilého stolu, který delší dobu stojí venku a slouží již spíše pro drobné práce na zahradě, nebo jako odkladní plocha pro různé věci. 

MATERIÁL:
Pro stavbu používám plastové destičky a profily Evergreen. Experimentoval jsem i s použitím skutečného dřeva- balza, smrk. Nakonec jsem ale přešel na plast. Dřevo je totiž po zpracování chlupaté a v rozměrech, které mají modely nábytku ( 1-3 cm), se pak jen těžko docílí hladkého povrchu, aniž bychom zničily drobné detaily. 
Použitý materiál
POSTUP:
K inspiraci používám vlastní fantazii, nebo fotografie skutečného nábytku. Nejprve si model rozkreslím na papír a navrhnu si jeho rozměry. 
deska:
Pracovní desku jsem vytvořil z plastové destičky tloušťky O,5 mm. Tu jsem rozřezal na jednotlivá prkna.
Jednotlivá prkna
Do prken jsem pak pečlivě vyryl rozpraskaná léta pomocí sklapelu a malého drátěného kartáče.  Také jsem naznačil díry po vypadlých sucích pomocí vrtáčku.
Naznačení let dřeva
rám:
Rám stolu je vyroben z plastových profilů 1 x 1 mm. Profily jsem slepil k sobě na rovné podložce, aby rám nebyl zkřivený.
Rám stolu
nohy:
Nohy jsou z plastových hranolů 2 x 2 mm, které jsem upnul do soustruhu a následně do nich vysoustružil zdobení. Postup soustružení doplňků jsem popsal v článku a na videu zde.
Vlevo vysoustružené nohy, vpravo plastový hranol
BARVENÍ:
Jelikož jsem chtěl napodobit omšelý povrch dřeva, rozhodl jsem se pro nástřik základní barvy Tamiya XF- 57 Buff. S tímto odstínem se následná šedá barva bude dobře doplňovat.
Nástřik základní barvou
Pak jsem použil akrylové barvy Andrea, které jsem nanášel štětcem. Použil jsem odstíny: Flat black, Slate grey, Pearl grey, Ocher a Flat white. Barvy jsem míchal do šedých, opršených tónů a nanášel je tak, aby každé prkno mělo trochu jinou barvu. 
Barvení šedých tónů
V závěru jsem pak tenkým štětcem zapustil tmavý odstín do všech prohlubní a vyrytých let dřeva a naopak zvýraznil drybrushem bílou barvou všechny hrany.
Zvýraznění hran a let prken světlým odstínem
Hotový stůl
ZÁVĚR:
Hotový stůl jsem pak doplnil o různé typy zeleniny umístěné do lísek, či volně na pracovní plochu. Takto vzniklá sestava bude tvořit zákoutí právě rozpracované diorámy...  
S trochou pečlivosti je možné stejným způsobem vytvořit kterýkoliv typ nábytku- židle, lavice, skříně, sekretáře nebo postele. Důležité je přistupovat k takto drobnému modelu se stejnou péčí, jako bychom stavěli velký model. Dokonalost každé diorámy se totiž skrývá v jejích detailech.

ODKAZY:
Videa domácí soustružení zde
Dřevěné lísky zde
Plechové hrnce a kýble zde
Tykve a dýně zde

měřítko 1/35