pátek 9. prosince 2011

Dodge ambulance- vrak


Lepení modelů s vojenskou tematikou mě už tak trochu přestalo bavit. Mám dojem, že je to stále dokola- očistit, slepit, nastříkat zelenou, napatinovat a hotovo. Již delší dobu jsem si ale chtěl vyzkoušet postavit rezavý vrak nějakého vozu pomocí slané metody. Sáhl jsem proto do své sbírky z dob, kdy jsem ještě vojenskou tematiku stavěl a vybral sanitku Dodge. Na internetu jsem narazil na fotografii tohoto vozu nabouraného do stromu vedle zablácené cesty. Rozhodl jsem se proto ztvárnit podobnou situaci do malé diorámy, auto jsem však více poničil.

AMBULANCE:
Stavebnice od firmy Bílek je z dnešního pohledu modeláře kvalitou tak trochu mimo mísu a musím zde upozornit na největší nedostatky. Zdá se mi, že tvarem model předloze patrně odpovídá, avšak obsahuje mnoho zjednodušení. Úplnou chybou je však znázornění pantů zadních dveří, které tam podle fotografií skutečných vozů být nemají! 


Také trochu pokulhává přední okno, které je vyříznuto dosti křivě. Přední dveře v zavřené pozici moc nedoléhají a čiré díly jsou příliš tlusté. Vybavení interiéru posádky je poměrně strohé. Sedadla postrádají jakýkoliv detail. Prostor pro raněné je téměř prázdný. Motor zcela chybí. Pokud tedy budeme stavět model jen tak z krabičky, doporučuji zavřenou verzi. I tak se ale dosti zapotíme, nicméně je to jediný dostupný model tohoto vozu v měřítku 1/35, a tak je třeba zatnout zuby a vydržet.

STAVBA:
Při stavbě jsem vycházel z výkresů nalezených na internetu. K doplnění detailů jsem zakoupil lepty Eduard a pustil se do práce. Pro znázornění pomláceného plechu karoserie jsem se rozhodl celý model oplechovat, čímž jsem zároveň zakryl i jeho hlavní nedostatky. Dále jsem se rozhodl otevřít motorový prostor a doplnit motor.
INTERIÉR:
Protože jsem plánoval, že dovnitř nebude přes roztříštěná skla vidět, doplnil jsem jen potrhané čalounění na židlích z hedvábného papíru a celý vnitřek nastříkal černou barvou.

ÚPRAVA PLASTOVÉHO POVRCHU:
Prvním krokem bylo odříznutí plastových blatníků, které jsou součástí bočnic a obroušení zadních pantů dveří. Pak jsem celou karoserii slepil vteřinovým lepidlem. Podlahu jsem nechal nepřilepenou, abych měl později přístup k interiéru.
Vyříznutí blatníků a slepení modelu
Model před oplechováním
OPLECHOVÁNÍ:
Postupoval jsem podle metody popsané zde
Pomůcky pro oplechování
Pro snazší lepení plátů plechu jsem si celou sanitku upnul do svěráku. Pravou stranu vozu jsem více poničil rydlem. Levou stranu vozu jsem nechal bez větších poškození. 
Pravá strana je více poničená po kolizi se stromem
Levá strana
Pak jsem oplechoval střechu, čímž jsem zakryl velkou spáru po slepení kabiny osádky a skříně vozu. Následně jsem doplnil blatníky vystřižené z plechu podle tvaru plastové předlohy.


Podle tvaru krytu motoru jsem si nejdříve vystříhal náhradu z plechu, a pak jsem kryt vyříznul pomocí frézy Proxxon s pilovým nástavcem. Protože je plast hodně tlustý, bylo pak nutno odfrézovat množství materiálu okolo řezu na požadovanou tloušťku plechu.
Oplechování střechy a doplnění blatníků
V závěru jsem vytmelil potřebné nedostatky tmely Magic Sculp a Tamiya, vše zabrousil a vyleštil.

MOTOR:
Protože jsem chtěl model oživit, rozhodl jsem se doplnit motor a jeden vyrobený plechový kryt nakonec nepoužít, aby bylo vidět dovnitř. Na šasi mezi předními koly je z vnější strany masivní nálitek s hrubě naznačeným motorem, který jsem odfrézoval.

Vlastní motor je použit ze stavebnice Dodge WC-51 „Beep“ firmy AFV. Nevím, zda měl ve skutečnosti tento vůz stejný motor jako sanitka, ale vzhledově jsou si dost podobné, a tak jsem jej použil. Doplnil jsem kabely z měděných drátků a různé příslušenství z plastových destiček.
Doplnění kabelů a hadic a usazení motoru
Nabarvený prostor motoru před patinou

Prostor motoru po patině
V závěru mě ještě napadlo vyrobit přední kryt světel a chladiče z plechu a měděných drátků a různě je zdeformovat.
Přední rošt na svém místě
PNEUMATIKY:
Pro celkový dojem poničení jsem se rozhodl, že vůz bude bez přední pneumatiky stát pouze na náboji kola, který jsem také použil z již zmíněné stavebnice. 
Ostatní pneumatiky jsem chtěl znázornit zpuchřelé a vypuštěné, toho jsem docílil opatrným přiložením již nabarvené pneumatiky k plameni kahanu. Plast se po chvilce začne deformovat a barva praskat (to je ten správný moment pro oddálení od plamene, protože pak velmi rychle následuje vzplanutí plastu). Nahřáním a smáčknutím pneumatiky o rovný povrch vytvoříme perfektní dojem vypuštěné pneumatiky.
Zpuchřelé pneumatiky
BARVENÍ SLANOU METODOU:
Detailní popis metody naleznete zde. U tohoto modelu jsem technikou chtěl vyzkoušet ztvárnění efektu oloupané barvy na podkladový nátěr.

ZÁKLADNÍ BARVA:
Celý modýlek jsem přestříkal barvou Tamiya XF-1. Po zaschnutí barvy jsem na model nanesl silně tužící lak na vlasy a mokrá místa posolil. 
Po přilepení soli lakem jsem celý model přestříkal namíchanou zelenou barvou. Po důkladném zaschnutí barvy jsem zrnka soli odstraňoval kartáčkem v teplé vodě. Odstraněním zrnek se objeví původní podkladová barva, což působí jako odřeniny. 

SANITNÍ KŘÍŽE:Místa sanitních křížů jsem vymaskoval páskou a nanesl bílou a červenou barvu Tamiya pomocí stříkací pistole. Mezi každou vrstvu barvy jsem opět nanášel lak se solí. Při snímání maskovací pásky je potřeba postupovat opatrně, abychom ji nestrhli i s barvou. 
Místo před nástřikem křížů a hotové sanitní kříže

V některých místech je to naopak dobrý efekt, kterého jsem využil pro další rozbití povrchu spolu s odíráním barvy a dalších vrypů do plechu pomocí rydla.

NANESENÍ OBTISKŮ:
Na takto připravený podklad jsem nanášel obtisky. 

Povrch před nanesením obtisků
Pomocí lehkého dotyku štětečkem namočeným v acetonu se obtisky „zažírají“ do barvy. K tomuto postupu jsem dospěl již dříve náhodou a leností, když mi obtisky nedržely a stříbřily. Nanesením acetonu se obtisk rozleptá a splyne s barvou pod ním. Při této metodě je ale důležitá určitá praxe, jelikož při použití přílišného množství acetonu se obtisk úplně rozpustí a zároveň se naruší i podkladová barva. Toho jsem využil na oloupaných místech, kde jsem se potřeboval obtisků zbavit.

V závěru jsem se rozhodl ještě „prostřílet“ znak lékařských jednotek Caduceus na levé straně vozu pomocí rydla. Díky plechu se vytvoří velmi realistické prohlubně po kulkách.
Prostřílený znak Caduceus

ZREZIVĚNÍ:
Pro imitaci rzi jsem použil nastrouhané akvarelové pastelky červených a hnědých odstínů, nanášené pomocí tenkého štětce, které jsem pak fixoval k povrchu pomocí pigment fixeru od Mig productions.
Zrezavění střechy

PATINA:
Po prohlédnutí zrezivělého modelu jsem dospěl k názoru, že patina již není na modelu potřeba. Povrch je dosti barevně členitý a myslím, že oleje by mu spíše uškodily. Proto je model ponechán bez další patiny oleji.

DROBNOSTI NA ZÁVĚR:
Na samý závěr jsem si nechal dolepení detailů, jako jsou: zpětná zrcátka, stěrače, držáky kanistrů, rozbitý přední světlomet a zničená okna. Ta jsou zhotovena z poškrábané čiré fólie.
Rozbité přední okno


PODSTAVEC:

KMEN STROMU:
Je vyroben z borůvkových větviček a kořínků. Jednotlivé větvičky vyhovující tvarem a velikostí jsem lepil k sobě pomocí tavné pistole. Kmen stromu jsem nebarvil, protože má hezkou přírodní barvu.
Začátek olisťování stromu
LISTÍ:
Rozhodl jsem se napodobit jednu půlku stromu uschlou- bez listů, která se bude naklánět nad ambulancí, do které jsem přidělal pár vrypů od větví. Pro lepší efekt kolize se stromem jsem nad střechu sanitky ještě přilepil rozlomenou uschlou větev.
Pro imitaci listí jsem použil usušenou drobnolistou pokojovou rostlinu.


Přilepené listy jsem již dále nijak nedobarvoval, jejich přírodní barva se mi líbí.

Detailní článek o výrobě stromů a keřů jsem popsal zde, zde a také na videu zde.

TERÉN:
Z balzových prkének jsem si pomocí tavné pistole slepil rámeček požadovaných rozměrů, přilepil na něj okrasné lišty a namořil jej lihovým mořidlem odstínem mahagon. Pak jsem si rozvrhl terén tak, aby se rovnoměrně svažoval směrem k divákovi. Podle tohoto schématu jsem do vzniklého rámečku umístil styrodur  a okraje rámu seřízl tak, aby kopírovaly svah. 
BAHNO:
Ze směsi kořínků, písku, sádry, hlíny a disperzního lepidla jsem vytvořil hutnou kaši, dobarvenou křídami hnědých odstínů a pokryl jí povrch v rámečku. 
Do mokrého bahna jsem zasázel statickou trávu a dlouhé travní trsy vyrobené podle postupu publikovaného zde.
Model ambulance jsem přilepil k povrchu a vše ještě jednou překryl namíchaným bahnem pomocí štětce. Po zavadnutí hlíny jsem pomocí razítkovacích kopit Calibre naznačil stopy okolo vozu a na cestě. V závěru jsem všechno bahno přestříkal lesklým leštidlem na podlahy Sidolux.

Abych diváka více upozornil, že za sanitkou je ještě cesta, vyrobil jsem ze sádry patník a zasadil jej k jejímu okraji.

Patník a stopy na blátivé cestě za sanitkou


ZÁVĚR:
Stavbu jsem od počátku pojal jako odpočinkovou a hlavně rozměrově malou. Veškeré snažení mi zabralo asi deset dní.

Použití plechu pro snazší naznačení nerovností povrchu se mi velmi osvědčilo.
Použitá slaná metoda je velmi rychlá a jednoduchá. Dá se s ní dosáhnout dobrého výsledku, za kratší dobu, než by trvalo odřeniny malovat ručně. Výhodou je také náhodný vzhled odřenin, který se štětcem napodobuje složitěji. Škoda, že jsem nanesl až moc bahna na prasklé pneumatiky, protože tím zaniklo jejich pracné vytváření.
S odstupem času také vidím chybu, kterou jsem udělal, když jsem nenatřel listí stromu. Přírodní materiál totiž po nějaké době úplně vybledne.

Podle mého názoru je v současné době zvykem používat hodně patinovací olejové techniky všude, kde se jen dá. Mnozí modeláři si to bez nich ani neumí představit. Jsem toho názoru, že v určitých situacích to bez nich také jde. Myslím, že tento model je toho důkazem. 

ODKAZY:
Detailní článek o výrobě stromů a keřů jsem popsal zde, zde a také na videu zde.
Návod na výrobu travních trsů zde
Návod na oplechovávání modelů zde 
Návod na Sladko-slanou metodu zde
Práce s plechem, oplechovávání modelů zde

Tento zkrácený článek vyšel také v časopise Modelář EXTRA 13/2010

POUŽITÝ MATERIÁL:
vteřinové lepidlo, aktivátor, disperzní lepidlo, tavná pistole, hliníkový plech tloušťky 0,125mm, měděný drátek, olověný drátek, plastové profily a destičky, blaza, lak na vlasy, kuchyňská sůl, maskovací páska, tmel Magic Sculp, tmel Tamiya, borůvkové větvičky, přírodní kořínky, sádra, Sidolux, aquarelové pastelky, křídy, pigment fixer


měřítko- 1/35