pondělí 1. září 2014

Louka- vrak Volkswagen Beetle


vrak Volkswagen Beetle ve vysoké trávě
V této poslední části článků o stavbě vraku brouka se dočtete o ztvárnění minidiorámy. 
Při pobytu na naší chalupě jsem dostal nápad ztvárnit nesečenou louku s vysokou suchou trávou, do které bych umístil model vraku Volkswagenu. Aby podložka nepůsobila jednotvárně, rozhodl jsem model umístit do mírného náklonu směrem k divákovi. Chtěl jsem, aby měl celý model co nejmenší hmotnost, proto jsem pro stavbu podstavce zvolil materiály styropor a sololit, které jsou velmi lehké a dají se snadno lepit horkým lepidlem z tavné pistole.  

vrak Volkswagen Beetle ve vysoké trávě
PODSTAVEC:
Nejprve jsem ze styroporu vyrobil základ terénu, který jsem sofistikovanou a jemnou metodou (mlácením kladiva) vytvaroval do lehkého svahu. 




Vytvarování terénu

Pak jsem vše zasadil do podstavce ze sololitu natřeného černou barvou. Černou barvu podstavce jsem zvolil schválně, protože se mi zdá, že nejméně ruší oko při pohledu na model. Materiál jsem lepil horkým lepidlem z tavné pistole, což velmi urychluje celou práci.
Pracovní stůl s podkladovými fotografiemi
TERÉN:
Na hotový základ terénu jsem pak nanesl kaši zhotovenou z papírmaše,
jemného křemičitého písku, drobných kamínků a pigmentů zemitých odstínů.


Hmotu jsem rozmíchal ve vodě do konzistence hustší kaše, kterou jsem na povrch tvaroval prsty. Po zatuhnutí jsem se pustil do výroby louky.

LOUKA:
Pohled do zarostlého motorového prostoru vozidla
Chtěl jsem ztvárnit nesečenou louku z období letních měsíců. Ta se vyznačuje poměrně rozmanitou vegetací a vysokou suchou trávou, která vyrůstá z hustých zelených drnů. Ty tvoří celý podklad a nejsou tolik vidět. Kdo někdy sekal takovou louku kosou, jistě ví, že drny jsou zacuchány do tvaru víru a jsou mezi sebou hustě propleteny tím, jak se stébla různě ohýbají při foukání větru. Aby má louka vypadala realisticky, držel jsem se fotografií nesečené louky, kterou máme přímo za naší chalupou (samozřejmě bez vraku vozidla)

DRNY:
Jako základ drnů jsem použil koudel, kterou jsem obarvil štětcem barvami Vallejo a Andrea. Barvení jsem prováděl ledabyle, abych zachoval i přírodní barvu konopí, které perfektně imituje suchá stébla trávy.
Materiál pro výrobu drnů a lepení drnů k povrchu pinzetou
Nabarvené konopí jsem pak mezi prsty zacuchal a propletl. Na povrch jsem je lepil disperzním lepidlem Ponal. Do takto připraveného povrchu jsem pak zasadil model vraku.
Model vraku přilepený na své místo
SUCHÁ STÉBLA:
Stébla jsem vyrobil ustřižením vlasu z levných štětců. Je dobré stříhat vždy různou délku vlasu.
Výroba suchých stébel trávy
Nejprve jsem vždy uchopil pár vlasů do pinzety a po ustřižení je vždy hned zapíchnul mezi zelené drny. Stébla jsem k povrchu zatím ničím nelepil. 




Zapichování stébel do zelených drnů pinzetou

Je důležité, aby vše vypadalo nepravidelně, na některých místech jsou suchá stébla nahloučena blízko u sebe, jinde jsou řidčeji. Při zatravňování je dobré postupovat po malých úsecích a vše průběžně kontrolovat ze všech stran.
Na povrch celé minidiorámy 14x11 cm jsem spotřeboval dva velké ploché štětce.

ROZBITÍ JEDNOLITOSTI VEGETACE:
Pro dodání rozmanitosti vegetace jsem ještě do zeleného podkladu doplnil drobné bílé kvítky

Drobné bílé kvítky


Do vysoké trávy jsem ještě přidal  klasy ze své zásoby sušených rostlin.
Sušená rostlina pro výrobu klasů

Doplnění klasů na různá místa louky
Finální vzhled louky
Vše jsem pak přelakoval levným, silně tužícím lakem na vlasy Tesco, který se mi osvědčil lépe než ty od značkových výrobců.  

ZÁVĚR:
Celý model jsem od počátku stavěl s jasným záměrem. Chtěl jsem si vyzkoušet ztvárnění rezavého vraku za použití primitivních modelářských metod, bez užití všemožných patinovacích přípravků a rozmanitých technik, kterými se v posledních letech hemží modelářské časopisy. Rozhodl jsem se, že model postavím pouze pomocí proškrábání plastu a slané metody, odkaz na článek zde
Zároveň jsem si chtěl zkusit ztvárnit divokou luční diorámu, pro kterou jsem se inspiroval pobytem na chalupě. Ztvárnění louky bylo poměrně rychlé a jednoduché. Pokaždé když teď model pozoruji, vracím se do příjemných letních měsíců.
vrak Volkswagen Beetle ve vysoké trávě

vrak Volkswagen Beetle ve vysoké trávě
POUŽITÝ MATERIÁL:
styropor, sololit, koudel, levné štětce, sušená vegetace 

ODKAZY:
vrak Volkswagen beetle- stavba zde
vrak Volkswagen beetle- barvení zde
sladko-slaná metoda zde.

článek vyšel také v časopose Modelář Extra 21- za chyby, které se v článku vyskytují je odpovědná redakce

měřítko 1/35