pátek 7. prosince 2012

Ptačí hnízdo


Ptačí hnízdo s vajíčky Vrabce domácího
Jako doplněk různých stromů, či keřů můžeme snadno vyrobit malé ptačí hnízdo s vajíčky. Hnízdo je sice tak malé (zhruba 0,5 cm), že si jej pozorovatel při pohledu na celou diorámu jen těžko všimne, ale já tvrdím, že v každém detailu se skrývá realističnost a krása diorámy. 

Trocha teorie:
Když jsem si hledal podklady k výrobě hnízda, netušil jsem, jak je takto zdánlivě jednoduchá věc ptáky skvěle  propracovaná. Kolik materiálu používají a jakými technikami jednotlivé komponenty spojují dohromady. Existuje velké množství typů hnízd, zjednodušeně řečeno, vzhled hnízda a použitý materiál záleží hlavně na druhu ptáka. Jako stavební materiál se nejčastěji používá suchá tráva, větvičky, lýko, kořínky a další věci nalezené v okolí. Některé druhy ptactva si hotová hnízda vymazávají blátem, jiné třeba výkaly, čímž vytvoří velmi pevnou konstrukci. Další typy ptáků zase vytvářejí hnízda v různých dutinách. Jako výstelku pak používají vlastní peří, mech, listí a podobně. Také maskování bývá často důmyslně řešeno mechem nebo lišejníky, takže hnízdo není často vůbec patrné.

VÝROBA HNÍZDA:
Hnízdo jsem zhotovil z koudele navinuté na rovný měděný drátek, ten jsem pak stočil do kruhu, kterému jsem doplnil koudelové dno. Tvar jsem pak zastřihnul nůžkami a pinzetou vytahal drobná vlákna, aby se vše více podobalo skutečnosti. Hnízdo jsem pak namočil do vody s rozmíchaným disperzním lepidlem, které vše zafixuje v požadovaném tvaru.
Výroba hnízda smotáním koudele
VÝROBA VAJÍČEK:
Jednotlivá vajíčka jsou zhotovena z tmelu Magic Sculp válením mezi prsty. Netušil jsem, kolik práce dá vyválet vajíčka o velikosti 1 mm tak, aby byla všechna stejná, ale s trochou trpělivosti se lze po několika pokusech dobrat cíle.
Hnízdo z koudele a vajíčka z tmelu
BARVENÍ:
Samotné hnízdo jsem nijak nebarvil, protože koudel svou barvou perfektně imituje suchou trávu.
Barva vajíček se liší dle druhu ptáka. Zvolil jsem si vajíčka Vrabce domácího (Passer domesticus), která mají krásnou tyrkysovou barvu s drobnými hnědými tečkami. Použil jsem namíchanou barvu z odstínů Vallejo- deep sky blue a Andrea- light olive green. Vajíčka se ve skutečnosti trochu lesknou, protože jsou neustále leštěna peřím svých rodičů. Lesk jsem proto napodobil saténovým lakem Humbrol. 
Ptačí hnízdo s vajíčky uvnitř túje


ZÁVĚR:
Výroba ptačího hnízda je velmi rychlá a je to podle mého názoru perfektní, neokoukaný doplněk diorám. Hotové hnízdo je dobré umístit tak, aby nebylo na první pohled vidět, ale zároveň, aby si ho všímavější pozorovatel všimnul.

ODKAZY:
Odkaz na video zachycující výrobu vegetace 
článek o výrobě tújí a podobných jehličnanů zde
článek o výrobě keřů zde
článek vysoké trsy trávy zde

Tento článek vyšel také v časopise Modelář 3/2013

POUŽITÝ MATERIÁL:
koudel, měděný drátek, tmel Magic Sculp

měřítko 1/35