úterý 1. července 2014

vrak Volkswagen Beetle- stavba

Poměrně dlouhou dobu se mi v modelářské pracovně povaloval rozpracovaný model Volkswagenu Beetle z dob jednoho experimentu. 
vrak Volkswagen Beetle
Při každém úklidu pracovny jsem ho držel v ruce nad odpadkovým košem a váhal, ale pokaždé jsem si nakonec řekl: „co kdyby náhodou...”
Když jsem si pak dával oddechovou pauzu na mé aktuálně rozpracované diorámě, napadlo mě použít tento model pro výrobu rezavého vraku. Chtěl jsem si vyzkoušet postavit rezavý model s použitím těch nejzákladnějších modelářských postupů, bez zbytečných patinovacích přípravků, které jsou v současné době na trhu k dostání. Článek jsem rozdělil do třech částí, v této první části se dočtete o stavbě brouka.

PŘESTAVBA:
Rozhodl jsem se ztvárnit hodně zdevastovaný vrak, ležící dlouhou dobu bez povšimnutí někde v zarostlé louce. Nejprve jsem začal rozřezáním modelu na kusy, odstranil jsem celou střechu, dveře, na jedné straně jsem odřezal oba blatníky. Také jsem zasáhl do krytů motoru i zavazadlového prostoru. Dalo by se říci, že jsem model vlastně celý rozřezal.





Rozřezání modelu na díly






Hotový model

FRÉZOVÁNÍ: 
Model je stříkaným výrobkem firmy CMK a je tvořen dost silnou vrstvou (2-3 mm) polystyrenu, což poměrně znepříjemňuje frézování, při kterém vzniká mnoho prachu. Proto jsem se po pár vteřinách práce, kdy v pracovně vznikl bílý oblak, rozhodl frézovat model pod vodou. Používal jsem mnoho frézovacích stopek, kterými jsem z vnitřní části modelu ztenčil plast na minimum. Je nutno zvolit velmi nízké otáčky, protože se plast jinak taví a nebylo by možné dosáhnout roztřepených okrajů orezlých děr.
Různé druhy frézovacích stopek
Plast jsem následně proděravěl hrotem skalpelu a jemnými frézami. Nejvíce jsem se soustředil na styčné plochy plechů karoserie, dveře, víko kufru, podlahu a blatníky.


Profrézování různých dílů karoserie
DVEŘE:
Dveře jsem vyrobil úplně nové. Vnější plech dveří vyrobený z 0,1 mm tenké destičky jsem prorezavěl frézou. Pomocí frézy jsem také vyrobil vnitřní rám obou dveří, jelikož jsem je chtěl ztvárnit bez čalounění. Po slepení dveřního rámu a plechu vznikla mezera, do které jsem vlepil okenní sklo.





Rámy a plechy dveří

SKLA A OKNA:
Výroba skla
Okenní rámy jsou zhotoveny z hliníkových proužků, ohnutých do tvaru okna. Sklo je vyrobeno podle návodu Per Olava Lunda. Nápad je podle mého soudu geniální a spočívá v nanesení drobných krystalků Icy sparkles od firmy Deluxe materials na velmi tenkou plochu disperzního lepidla. Docílíme tak velmi pěkného efektu roztříštěného skla. Po zalepení skel do rámu jsem na plochu ještě aplikoval lesklý lak, aby se krystaly více leskly a aby došlo k celkovému zpevnění.
Sklo zalepené do hliníkového rámu, vpravo sklo s rámem zalepené do dveří
SEDADLA:
Pro znázornění vyhořelého interiéru jsem se rozhodl sedadla vyrobit úplně od nuly z mosazného drátu, pružiny jsou z měděného drátku. Vše je pájeno cínem. 
Kostry sedadel
Sedadla zabudovaná na svá místa
PNEUMATIKY:
Ve stavebnici jsou pneumatiky dvou typů. Vybral jsem ten s chromovanými poklicemi. Bohužel vzorek kol je velmi hrubý. 
Deformované pneumatiky, ráfek, náboj kola
Proto jsem každou pneumatiku upnul do soustruhu, celý vzorek odstranil a vysoustružil nový. Na předním levém kole jsem se rozhodl udělat svlečený ráfek z pneumatiky a přední pravé kolo jsem vynechal úplně. Ráfek i náboj kola je vysoustružen z polyuretanového válečku. Všechny pneumatiky jsem také nad plamenem ohřál a po změknutí plastu je zdeformoval, abych tak ztvárnil zpuchření a jejich vyfouknutí.
Pneumatika svlečená z ráfku
ODPRUŽENÍ KOLA:
Při výrobě odpružení jsem vycházel ze skutečných fotografií přestavěného brouka. Použití vinutých pružin se mi zdálo tak nevšední a zajímavé, že jsem se rozhodl je k modelu vyrobit z plastové destičky a hliníkového drátku. Bohužel jsem si však neuvědomil, že jsem při stavbě zapomněl odfrézovat dřevěný rošt na podlaze vozu, který měly nainstalovány jen válečné typy brouka. A tak tímto zásahem vznikl tak trochu paskvil, na což mě upozornil modelář pan Ondřej Kubeš.
Odpružení a závěs pravého kola

Hotový model
KONEC PRVNÍ ČÁSTI 
V příštím díle se dočtete o barvení modelu a jeho dokončení.  Ve třetím díle pak o stavbě malé diorámy. 

POUŽITÝ MATERIÁL:
plastová destička 0,1 mm,
polyuretanový špalíček, hliníkový drátek, měděný drátek, mosazný drátek, disperzní lepidlo

ODKAZY:
vrak Volkswagen beetle- barvení zde
Louka- vrak Volkswagen Beetle zde
sladko-slaná metoda
zde.

článek vyšel také v časopose Modelář Extra 21- za chyby, které se v článku vyskytují je odpovědná redakce

měřítko 1/35