středa 1. května 2013

Malířská výbavička

Malířská výbavička do plenéru
Poslední dobou se má práce soustředí spíše do odvětví výroby drobných miniatur, jejichž výroba mě naprosto pohltila. Dnes se pochlubím malířskou výbavou pro malování v plenéru. 
Slovo plenér pochází z francouzského en plein air a znamená malbu pod širým nebem- na vzduchu.
Čas od času si také nějaký ten obraz namaluji. Navíc mám výhodu, že jeden z mých dědečků pilně maluje již dlouhá léta, a tak jsem měl od dětství možnost leccos pochytit. I díky těmto zkušenostem, mi proto šla výroba veškerých detailů pěkně od ruky.

MALÍŘSKÝ POLNÍ STOJAN:
Tento model je přesnou replikou stojanu do plenéru, který mám doma. Abych model stojanu mohl snáze přizpůsobit terénu a figurce, rozhodl jsem se vyrobit jej funkční. Teprve až budu spokojen s finální pozicí, zafixuji spoje vteřinovým lepidlem.
POSTUP:
Skutečný stojan jsem nejdříve změřil a rozměry přepočítal do měřítka 1/35. Rozhodl jsem se, že celý stojan vyrobím z plastových profilů Evergreen. Největší hranolový profil 1x1mm  je použit na trojnožku. 
Rozložené součástky stativu, detail odkládacího pultíku
Závlačka je zhotovena z měděného drátku. Do všech noh jsem vyvrtal otvory pro aretaci vyjíždějících nožiček. Pro opěrku plátna jsem použil hranolky 0,5 x0,5 mm slepené k sobě pomocí papírových proužků. Aretační matice jsem vyseknul pomocí vyrážeče z plastové destičky.
Hotový stojan před barvením
MALÍŘSKÝ KUFŘÍK:
Kufřík je zhotoven z plastové destičky tloušťky 0,1 mm. Tu jsem si nakrájel na pásky požadovaných rozměrů a slepil vteřinovým lepidlem. Pak jsem se rozhodl ještě přidat druhé vyjímatelné patro, do kterého budou umístěny olejové barvy. Do víka kufříku jsem zalepil štětce. 

Dno kufříku a vyjímatelné patro
BARVENÍ:
Základní  barvu jsem provedl nástřikem světlou barvou Andrea ochre u stojanu a biege u kufříku. 
Základní nástřik
Na takto světlý podklad jsem pak použil tmavé odstíny dark leather, wood, burnt siena a black, kterými jsem maloval léta dřeva. 
Malování let dřeva
Snažil jsem se každou součást barevně odlišit. Na hrany kufříku jsem namaloval rybinové spojení jednotlivých prkenék. 

Rybinové spoje jednotlivých prken kufříku
Po zaschnutí barev jsem ještě vytáhnul jemným štětečkem styčné plochy černou barvou.

Hotový stojan i s kufříkem


VÝBAVIČKA KUFŘÍKU
Hotový kufřík i s výbavou
Do kufříku jsem vyrobil všechny potřebné věci pro malování v plenéru. Rozhodl jsem se pro plechovky akvarelových barev, které jsem umístil do horního šuplíku k olejovým tubám. Víčka barev jsou vyražená z hliníkového plechu pomocí kornajsny a natřená akvarelovými pastelkami různých odstínů. Akvarelové pastelky totiž lehce prosvítají a dávají tak plechu jen lehký barevný nádech.

Tuby olejových barev:
Menší tuby jsem vyrobil z olověného drátku o průměru 0,2 mm. Drátek jsem si nejprve nařezal na kousky dlouhé 3 mm. Pak jsem každý kousek na jednom konci lehce smáčknul, aby se rozšířil. Na druhý konec jsem doplnil kulaté víčko vyseknuté z plastové destičky na vyrážeči. 
Tuby olejových barev, štětce a akvarelové plechovky
V závěru jsem každou tubičku obalil tenoučkým proužkem hedvábného papíru, který jsem natřel příslušnou barvou. Jednotlivé tuby jsem pak ledabyle naházel do přihrádky vyjímatelného dílu kufříku a zalepil vteřinovým lepidlem. Větší tuby jsou zhotoveny stejně z tlustšího drátku a jsou umístěny na dno kufříku.
Větší tuby na dně kufříku
Cigarety:
Krabička cigaret Camel
Na internetu jsem si vyhledal fotografie balíčků cigaret. Zvolil jsem záměrně jednu z nejznámějších značek, aby jí poznal i nekuřák (jako třeba já)- Camel s obrázkem velblouda. Obrázek jsem zmenšil do měřítka 1/35 a vytisknul si jej na papír. Pomocí pinzet jsem si z papíru slepil krabičku o velikosti 2x3x1 mm, na jejíž čelní stranu jsem pak obrázek přilepil.
Samotné cigarety jsou vyrobené z drátku o průměru 0,1 mm, který jsem natřel barvami Andrea a naštípal kleštěmi na jednotlivé 3mm kousky. Ty jsem pak umístil do krabičky, kterou jsem zalepil do víka kufříku k obrazům. Část cigaret jsem nechal pro vytvoření oharků- vajglů, které volně poházím okolo stojanu.

Malý obraz a skici:
Aby víko kufru nepůsobilo tak prázdně, vložil jsem do něj vytištěný obraz Palladiánského mostu, který jsem namaloval (odkaz zde) a ještě jsem přidal černobílé skici.
Obraz Palladiánský most, a skica oblouku
Štětce:
Vyrobil jsem štětce kulaté, ploché i vějířovité. Násada je zhotovena z měděného drátku, objímka je z hliníkového plechu a samotný vlas štětce je zhotoven z nitě, formované do potřebného tvaru.
Různé typy štětců
Paleta:
Paleta je vyříznuta z plastové destičky, kterou jsem natřel do barvy dřeva fládrovací technikou. Pak jsem si rozmíchal všechny odstíny barev použitých na obrazu a nechal je mírně zaschnout, vzniklé hrudky jsem pak přenesl na paletu pomocí jehly. Naznačil jsem také různé stopy po míchání barev malířem přímo na paletě. Aby barvy působily čerstvě, vše jsem v závěru přetřel lesklým lakem.
Paleta
Hotová paleta
OBRAZ:
Protože malířskou výbavu zakomponuji do diorámy s názvem Odpoledne v parku (odkaz zde), rozhodl jsem se i pro namalování obrazu s touto tematikou. Nejprve jsem v diorámě vybral malířovu pozici, ze které je nejzajímavější pohled na oblouk. Na toto místo jsem umístil figurku a z úrovně její hlavy jsem vyfotografoval plánovanou scenérii. Přírodní pozadí jsem pečlivě vybral u nás na chalupě. Fotografii jsem pak lehce upravil v počítači a zmenšil do požadovaného rozměru.
Fotografie diorámy s obloukem na přírodním pozadí
Po vytisknutí jsem obraz nalepil na dřevěný rám, zhotovený z plastových proužků. Okraje jsem ohnul podél rámu, tak jak to ve skutečnosti vypadá, po napnutí plátna. 
Rám obrazu a vypnuté plátno
Pak jsem vytištěný obrázek přemaloval štětcem s jemnou špičkou akrylovými barvami Andrea. Tato metoda velmi urychlí práci, protože člověk nemusí stále kontrolovat správnost perspektivy, jako kdyby obraz maloval celý od počátku. 
Původní obraz vytištěný tiskárnou a obraz domalovaný
Také v odstínech jednotlivých barev je pomoc značná, stačí se jen držet vytištěné předlohy a nanášet barvu podle fantazie do různých míst, tak aby vystoupily detaily.
Hotový obraz oblouku
Tímto postupem lze docílit rychlého a přesného namalování obrazu a zároveň je dílo skutečným originálem.

ZÁVĚR:
Všímavější oko možná postřehlo, že část oblouku na obraze není dokončena. Toto místo jsem schválně vynechal při upravování fotografie v počítači. Je to místo, pro figurku malíře, který v diorámě bude na obraze pracovat.
Při práci na takto malém modelu jsem potřeboval čelní lupu a pevné nervy. Výroba mi zabrala zhruba deset večerů. Celá sestava je opravdu titěrná, ale krásně pasuje do diorámy s obloukem s názvem Odpoledne v parku odkaz zde. 

ODKAZY:
diorama Odpoledne v parku odkaz zde
lepidla, která používám zde

POUŽITÝ MATERIÁL:
Profily Evergreen, papír, měděný drátek, olověné drátky, hliníkový plech, plastová destička.


měřítko: 1/35