neděle 1. prosince 2013

Vánoční stromeček


Minulý rok před Vánocemi jsem přemýšlel, jakou fotografii umístím ke svému přání k Vánocům na své modelářské stránky. Vybíral jsem mezi různými fotografiemi, ale ani jedna se mi nezdála originální. A tak mě napadlo vyrobit si model vánočního stromečku, v mém oblíbeném měřítku 1/35. 
Protože před rokem jsem článek už nestihl sepsat a publikovat jej přes letní měsíce se mi nezdálo vhodné, rozhodl jsem se umístit ho na stránky až teď v prosinci, tedy s ročním odstupem.

STROMEČEK:
Naše rodina má na Vánoce tradičně smrček. Má hodně hustých větví, takže na kmínek není příliš vidět, krásně voní a vydrží docela dlouho, než opadá. Ke ztvárnění modelu jsem si proto vybral právě tento druh jehličnanu.

KMEN:
Protože na kmínek bude minimálně vidět, rozhodl jsem se s ním příliš neztrácet čas. Při výrobě jsem uvažoval o použití párátka, ale nakonec jsem se rozhodl vyrobit kmen ze smrkové špejle. Pomocí skalpelu jsem vyřezal tvar, který jsem záměrně ponechal trochu pokřivený. 
Vyřezání kmene ze špejle
Nerovnosti vzniklé během vyřezávání jsem zahladil smirkovým papírem. Kmen mladého stromku má ve skutečnosti šedou barvu kůry, která je lehce pokrytá jehličím. To dává šedé barvě zelený nádech. Při barvení jsem použil zředěnou akrylovou barvou Andrea Olive green.    
Barvení kmínku
JEHLIČÍ:
Jehličí jsem se rozhodl napodobit pomocí mechu, který sbírám v létě na chalupě a skladuji si jej do zásoby na zimní měsíce. Mech obsahuje velké množství vody a je třeba jej řádně prosušit na slunci, aby neplesnivěl.
Kmen a sušený mech
Nejprve jsem si z mechu vytahal jednotlivé trsy, které jsem si pomocí pinzet uspořádal do tvaru větviček. 
Lepení jednotlivých větví
Pak jsem každý shluk barvil směsí barev Andrea Olive green, Light olive green v různých poměrech tak, aby každá větev měla trochu jiný odstín. K barvě jsem přidal i trochu disperzního lepidla, které po zaschnutí drží výsledný tvar každé větve. Jednotlivé části jsem pak lepil ke kmínku od spodu k vrcholu. Při základně stromku jsem vše lepil velmi hustě. Směrem ke špičce jsem postupně větvičky zřeďoval tak, aby byl patrný i kmínek, jako u mladých stromků.
Zastřižení větví do potřebného tvaru
Výsledný tvar smrčku jsem v závěru doladil nůžkami a ještě jsem na různých místech rozbil barevný povrch stromku jiným odstínem zelené. Tmavší barva Olive green je nanesena ke středu, světlejší Light olive green na špičky větví.
Rozbití jednolitosti větví
ZDOBENÍ VÁNOČNÍHO STROMEČKU:
Přemýšlel jsem jaké ozdoby na stromeček použít, nakonec jsem vybral ty, které evokují spíše ozdoby používané v dřívější poválečné době. Samotný řetěz je výsledek mé fantazie.

ŘETĚZ:
Jako první jsem vyrobil řetěz z korálků. Nejprve jsem si pomocí nitě, kterou jsem zkusmo omotal okolo stromu, změřil délku budoucího řetězu. Má manželka má v zásobě velké množství různých korálků, takže jsem měl velký výběr. Nakonec jsem zvolil drobné průhledné korálky, které jsem pomocí pinzet navlékal postupně na velmi tenký vlasec o průměru 0,063 mm. 

Navlečení korálků na vlasec
Chtěl jsem, aby korálky nebyly u sebe, ale aby mezi nimi byl jistý rozestup. Ten jsem vytvořil zakápnutím každého korálku disperzním lepidlem na požadované pozici. Disperzní lepidlo po zaschnutí zprůhlední. Po přilepení všech korálků jsem část z nich nabarvil štětcem průhlednou barvou Tamiya X-27 clear red.

Barvení řetězu
Hotový řetěz jsem pak namotal na stromeček a zafixoval vteřinovým lepidlem, aby při manipulaci zůstal na svém místě.

PERNÍČKY:
Dalším krokem bylo „upečení” perníčků z tmelu Magic Sculp. Nejprve jsem si z plechovky od piva naohýbal miniaturní formičky.
Formičky a hotové perníčky
Tento krok se nesmí uspěchat a je dobré vyrobit formy co nejlépe. Případná chyba se pak totiž kopíruje na každý perníček. Rozhodl jsem se pro jednoduché tvary- srdce, zvon a houby. Dále jsem na ocelový plech (používám malířskou cidlinu) rozválel tmel, do kterého jsem vykrájel vzory.
Tmel a vykrájené perníčky, malování perníčků štětcem
Po vytvrzení tmelu jsem všechny perníčky z obou stran natřel barvou wood a jemným štětečkem doplnil různé marcipánové zdobení bílou barvou. Jednotlivé perníčky jsem lepil na větve hustým vteřinovým lepidlem.

SVÍČKY:
Dále jsem doplnil svíčky, které jsou zhotoveny z profilu Evergreen. Stojany svíček jsou z hliníkového plechu vyseknuté kornajsnou, takže mají čočkovitý tvar. Na každou svíčku jsem pak přidělal očazený knot, vyrobený z vlasce přetřeného lihovou fixou. 
Výroba svíček a připevnění svíčky na větvičku
Knoty jsem lepil opět vteřinovým lepidlem. Špičku každé svíčky jsem namočil do lepidla, tak aby zůstala „upatlaná”, což po zaschnutí vytvoří vzhled rozteklého vosku.

VÁNOČNÍ HVĚZDA:
Jako pomyslnou třešinku na dortu jsem si na závěr nechal Vánoční hvězdu. Je vyrobena z šesti částí z hliníkového plechu. Nejprve jsem si vytvořil všechny cípy, které jsem pak slepil k sobě. Po slepení všech hrotů jsem celý komplet natřel štětcem leštitelnou barvou Agama- odstín zlato. 
Vánoční hvězda
Na samotný závěr jsem hvězdu přilepil na špičku stromku pomocí měděného drátku zakamuflovaného mezi jehličí.
Připevnění hvězdy na špičku
ZÁVĚR:
Výroba stromečku mi zabrala dvě odpoledne. Samotný stromek jsem měl hotov asi za tři hodiny, ale časově nejnáročnější byla výroba a věšení ozdob. 
Po roce, kdy byl model stromku uskladněn v krabičce, došlo k úplnému rozložení chlorofylu (zeleného barviva) obsaženém uvnitř listů. Tím dojde k vyblednutí mechu a odhalí se tak kvalita naší práce při natírání listů během stavby. Tomuto procesu se nedá zabránit, takže se musíme smířit s tím, že se zelená barva na špatně natřených místech musí obnovit...
Vánoce jsou za 23 dní a tak Vám všem přeji hodně odolnosti proti vánočnímu šílenství, které při nákupech dárků v tento čas propuká.

Tento článek vyšel také v časopise Modelář 1/2013

POUŽITÝ MATERIÁL:
smrková špejle, mech, korálky, vlasec, tmel Magic Sculp, hliníkový plech, plastová tyčinka Evergreen, vteřinové lepidlo, disperzní lepidlo

měřítko 1/35