úterý 1. ledna 2013

Jachta Endeavour

Anglická jachta Endeavour byla postavena pro sira Thomase Sopwitha (známý britský letec a zapálený jachtař). Byla to nejmodernější jachta své doby, o výtlaku 143 tun a délce 40 metrů. V roce 1934 se účastnila, jako vyzyvatel, nejslavnějšího a nejstaršího mezinárodního závodu jachet America's Cup- Americký pohár, ve kterém se svou posádkou zvítězila. 
Jachta Endeavour
STAVBA:
Model je od firmy Amati a obsahuje laserem vyřezaná žebra z překližky pro sestavení trupu, smrkové a mahagonové plaňky, drobnou sadu leptů a mnoho součástek pro výrobu detailů.
Detaily zádě
Trup se staví plaňkováním tenkých mahagonových pásků na žebra. Ty jsem nejprve slepil k sobě horkým lepidlem z tavné pistole. Na oplaňkování jsem pak použil disperzní lepidlo. Jednotlivé plaňky jsem upevňoval pomocí špendlíků a modelářských svorek, dokud lepidlo nezaschlo. Palubu jsem vyráběl po zhotovení trupu ze smrkových planěk.
  
Plachty:
Plachty jsem vyrobil z bílé látky, kterou mi poskytla manželka.  V plánku lodi jsou předtištěné v měřítku 1:1, takže je stačí pouze přenést na látku.
Plachty
Podstavec:
Součástí modelu je také podstavec vypálený laserem, který se mi ale nelíbí. Zhotovil jsem si proto svůj vlastní ze smrkového prkna, ozdobné kotvící čepy jsem vysoustružil z bukové kulatiny. Do každého čepu jsem pak zasadil měděný drát, který prochází asi 5 cm do trupu lodi.

BARVENÍ:
Celou loď i s palubou jsem po jejím slepení pečlivě vybrousil do požadovaného tvaru smirkovým papírem různých hrubostí. Část trupu, která je nabarvena modře jsem dokonale vytmelil a opět přebrousil. Dřevěné díly lodi jsem pak v několika krocích přetřel štětcem lakem Sidolux. V tuto chvíli teprve začne vynikat opravdu krásná barva mahagonu.
Detailní pohled na příď lodě
Po těchto krocích jsem teprve nastříkal rysku ponoru bílou barvou Tamiya X-2. Po jejím zaschnutí jsem nastříkal několik vrstev modré barvy X-4 blue. Hotový model jsem v závěru opět přetřel lesklým lakem Sidolux, abych tak sjednotil celý povrch lodi. 
 
ZÁVĚR:
Protože byl tento model mou první dřevěnou lodí a během stavby jsem se řídil spíše intuicí, zabralo mi dokončení více času (s dlouhými přestávkami asi dva roky). Model určitě není určen pro ty, kteří začínají s modelařením. Kdybych neměl modelářské zkušenosti, k modelu bych se po mnoha přestávkách patrně ani nevrátil. Jsem ale rád, že jsem to nakonec dotáhnul do konce. 
Jachta svými rozměry (48 cm-délka, 70 cm výška) působí opravdu impozantně a hlavně díky barvě mahagonu je luxusním kusem nábytku v domácnosti. 

POUŽITÝ MATERIÁL:
Model je postaven z krabičky, nutno doplnit plachty a slušněji vyhlížející podstavec

ODKAZY:
jachta Endeavour zde
lepidla, která používám zde 


měřítko: 1/80